Locka fler besökare med hjälp av PR

Fler besökare?

9 augusti, 2016

Efter att din nya snygga webbplats är färdig och live infinner sig ofta en stolthet och hopp om att många nya besökare ska nå din kampanj, webbshop eller se vilka tjänster du erbjuder och därigenom få fler kunder. Men din nya webbplats utan varken marknadsföring eller SEO kan ha svårt att nå ut till dina rätta mottagare. Hur kan man då nå ut till sin målgrupp och få fler besökare? Vi på Pixeltokig frågade Ullman PR som är specialister på PR och har många års erfarenhet av att hjälpa företag med just detta.

Ullman PR svarar på frågor

Hur kan man använda PR för att ens webbplats ska kunna få fler besökare och rätt besökare?

– PR är en bransch som många har rätt dålig koll på, på frågan vad PR innebär svarar många ”typ reklam”. Men kortfattat handlar det om att bygga relationer med omvärlden. Omvärlden kan i detta fall vara allt från konsumenter, journalister, politiker eller andra opinionsbildare. Oftast blir vi kontaktade av ett företag som vill öka sin varumärkeskännedom mot en specifik målgrupp. Till skillnad från reklambranschen så jobbar vi traditionellt sett i icke-köpta kanaler. Många gånger handlar det om att synas redaktionellt i tidningar, på bloggar eller i sociala medier. Ett viktigt verktyg för oss PR-konsulter är ex. pressmeddelanden. Det viktigaste verktyget är dock vårt eget nätverk, dvs de kontakter/relationer vi har med omvärlden.

Men hur når man ut med ett budskap i ett samhälle som blir försedda med mängder av information 24/7, 365 dagar om året?

– Det är väldigt viktigt att hänga med i aktuella händelser i omvärlden och den tekniska utvecklingen, när förändringsvågen kommer gäller det att fånga den vid rätt tillfälle innan den är förbi.

Det är det vi arbetar med på daglig basis, att hålla oss uppdaterade och hålla utkik efter nya intryck eller fenomen som samhället tar fäste vid och hitta aktuella nyhetsvinklar utifrån våra kunder. Det är också det som är charmen med att arbeta med PR – man är alltid mitt i händelsernas centrum. Det finns dock ett par saker som vi brukar tänka på när vi vill nå ut. Nedan följer därför fyra tips på sätt att bygga upp ett nyhetsvärde.

Vad är det som är nytt? Den mest självklara punkten. Nya tjänster eller produkter får ofta uppmärksamhet om de faktiskt är nya. Finns det liknande tjänster eller produkter, betona då skillnaden mellan dessa så detta framgår tydligt.
Hitta rätt kanal för nyheten. Alla nyheter syns inte i Aftonbladet eller i Expressen. Kanske kan nyheten passa i en fack- eller lokaltidning? Anpassa nyheten efter kanalen.
Gräv efter en story som väcker känslor. Leta bland era kunder, samarbetspartners och bland era tidigare case.
Ta fram intressant statistik. Undersök inställning genom att ställa frågor till dina kunder. Undersök förändringar i din bransch genom att jämföra med tidigare år. Journalisterna älskar siffror.

Lyckas ni inte skapa nyhetsvärde på egen hand så är ni välkomna att kontakta Ullman PR.

Kontakta Pixeltokig för att få fler till er hemsida