Din kunds digitala köpresa och köpbeteende

Din kunds digitala köpresa och köpbeteende

Har du koll på dina kunders digitala köpresa?

När allt fler spenderar allt mer tid online ändras också kunders köpbeteenden och köpresa. För alla företag oavsett om det är B2B eller B2C gäller det att veta hur detta påverkar köpresan. Oavsett om ni idag har försäljning online eller inte kommer era kunder ha en digital köpresa. Att förstå era kunders digitala beteende är oerhört väsentligt då allt mer sker online.

Ändrat köpbeteende ändrar köpresan

Tidigare jämförde kunder priser och villkor genom att besöka olika butiker. Idag kan detta göras i ett ögonblick online även om butiker eller kontor ligger i olika städer eller länder. Kunder kunde tidigare fråga sina närmaste om de hade någon erfarenhet av ett visst företag. Idag kan de se recensioner från tusentals personer online. Det är därför lätt att tro att kunden har blivit mer priskänslig och att enda sättet är att konkurrera med pris. Detta är direkt felaktigt och kommer över tid bli än mer felaktigt. Så hur konkurrerar ni med annat än pris när prisjämförelser kan ske ögonblickligen.

Omdöme blir en ny valuta

Idag finns mängder av webbplatser och verktyg som ger oss möjlighet att recensera och ge omdömen. Det blir därför allt enklare att skapa sig en uppfattning om företaget än enbart utifrån pris. För många innebär det också att missnöjda kunder får en allt större påverkan. Strävar ni efter att inte bara konkurrera med pris är ert omdöme väldigt viktigt. Men var inte rädd för de missnöjda kunderna heller. En nyanserad bild av företaget kan också ge förtroende för helheten. Ett företag med bara 5 stjärnor skapar i många fall en viss fundering, speciellt om antalet omdömen är få.

Ta hjälp av dina kunder

Ta tillvara på tillfället att få hjälp av dina kunder med omdömen. Fråga era kunder om de kan tänka sig recensera er på de plattformar ni föreslår. Här finns även möjlighet att ge kunder som ger er omdöme något i gengäld för besväret. Börja redan idag med att skapa er ett stort värde genom bara omdömen och börja konkurrera med annat än pris!

Läs gärna om konvertering av webbplatsens besökare