Konverteringsoptimering – Den mest underskattade aspekten inom webbstrategi

9 maj, 2019

Jag vill börja med ett case om en kund som tog steget och investerade i konverteringsoptimering: Kunden hade en checkout för företagskunder på sin webbutik och vi upptäckte tillsammans att många kom till checkouten, men ramlade av där. Vi gjorde en enkel förändring. Istället för att fylla i org-nummer, adress mm behöver man nu bara endast skriva in sitt företags namn, därefter hittas och fylls informationen automatiskt i. Otroligt enkelt, eller hur? Kanske, men det mer än dubblerade deras konvertering! Det är en ögonöppnare, många företag lägger stora pengar på marknadsföring, men glömmer helt bort konverteringsoptimering. Läs gärna min artikel om varför konverteringsoptimering är den mest underskattade aspekten inom webbstrategi.

Den mest underskattade aspekten inom webbstrategi

E-handel som säljer direkt på webben? Företagspresentation som ska uppmuntra till kontakt? Blogg där du vill att användaren ska stanna kvar så länge som möjligt och interagera med ditt content?

Oavsett hur er webbplattform är uppbyggd och vad ni vill uppnå med den anser jag att ni gör ett stort misstag om ni inte arbetar aktivt med konverteringsoptimering! Om jag hade sagt samma sak om marknadsföring hade ingen blivit förvånad. Jag tror att anledningen till att konverteringsoptimering glöms bort är att man tror att den automatiskt är inbakad i annat. Vilket den är, men bara till viss del.

Skillnaden på resultaten, speciellt förtjänsten, inte bara omsättningen på företag som aktivt arbetar med konverteringsoptimering jämfört med de som inte gör det är enorm. Så om ni inte känner att ni arbetar aktivt med konverteringsoptimering idag, så behöver ni inte må dåligt över det, det är en fantastisk möjlighet. Ta vara på den och börja idag!

Det behöver inte vara avancerat. Analysverktyg och A/B-tester mm i all ära, men det räcker till en början med sunt förnuft och att våga agera. Välj en av era webbplattformar och identifiera vad målet är med den. Sätt dig sedan framför datorn med några kollegor, vänner eller kunder och låt dem agera.

Fråga vad de tänker, titta på vad de gör och våga sedan göra en förbättring utifrån det! Det krävs inte mer än så, redan där har ni tagit ett stort steg mot en fulländad webbstrategi.

Sammanfattnings är konverteringsoptimering ett mycket givande arbete på många plan, men får ofta stå i skuggan. Gör dig själv och ditt företag tjänsten och börja prioritera det idag!